Blue River en Kamloops - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Yolanda - WaarBenJij.nu Blue River en Kamloops - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Yolanda - WaarBenJij.nu

Blue River en Kamloops

Blijf op de hoogte en volg Yolanda

22 Augustus 2012 | Canada, Jasper Park Lodge

We zijn net gearriveerd in Kelowna in Grace's resort. (Een goede vriendin van mij) Wat een mooi huis heb je Grace :) en Kevin en Stacey zijn hele aardige mensen! We hebben net een rondleiding gehad. Nu even aan t uitrusten van de lange trip. Het blijft toch een beetje raar voelen dat we nu in jouw huis zitten en jij bent er niet. Een goede reden om nog een keer terug te komen als je er wel bent ;) .

Vanmiddag kwamen we per toeval nog langs een indianenmuseum in Kamloops waar we een paar uurtjes hebben vertoefd. Deze keer waren we op bezoek bij de Secwepemc Indians. Eerst hebben we door het Native Heritage Park gelopen, waar we een interessante route hebben gedaan. Veel informatie over hoe deze Indianen in die tijd leefden voordat de blanken zich met hun bemoeiden. Zo leefden ze in een bepaalde seizoenen in de zogeheten winterhuizen die ondergronds lagen. Het voelde lekker koel aan toen we in een van zo'n huisje binnenkwamen, dus dat was wel fijn omdat de zon erg warm was vandaag. De geur van Cederhout kwam je tegemoet. Er lag een kampvuurtje in het midden. Je kon goed de sfeer proeven waar ze in hebben geleefd. Verder groeien er ook veel geneeskrachtige planten, besjes, appelbomen en zelfs rabarber waar ze van leefden. Ook was er een soort van grote arena waar nog steeds 1 x per jaar begin Augustus een grote meeting wordt gehouden waarbij alle Natives vanuit Canada en Amerika samenkomen. Het museum was indrukwekkend en we hebben weer veel informatie opgedaan. Ook hebben we met een jonge First Nationvrouw gepraat die daar achter de balie stond. Omdat we zo geinteresseerd waren was ze erg open tegen ons. Ze vertelde dat zelfs de jongere Natives van nu zich nog steeds apart voelen, ook al waren ze al ingeburgerd. Ze leven tenslotte nog steeds apart in reservaten en vermengen zich niet met de rest van de bevolking. We hebben de Indian Residential School bezocht, die gebouwd is in 1923, dat achter het museum lag. Hier werden destijds alle jonge indianenkinderen naar toe gebracht waar ze opgeleid werden. Het was er heel streng en zwaar en de kinderen mochten geen contact hebben met de ouders en familie. Ook mochten ze hun eigen taal niet spreken. Zij zei dat hun grootouders/ouders hierdoor erg getraumatiseerd waren die op deze school hadden gezeten. Vol met informatie vertrokken we weer verder naar Kelowna.

Gisteren hebben we een river safari gedaan in Blue River. Dat ligt een uurtje van Clearwater af. We werden verwelkomd door een nederlandse meid die daar voor 2 maanden stage liep. Ze garandeerde ons dat we voor 99 procent beren zouden tegenkomen (dat was Geer zijn wens) en ja wel hoor, al vrij snel hadden we een beer gespot die rustig langs de waterkant liep op zoek naar vis. Ondanks dat onze boot redelijk veel lawaai maakte leek hij zich niet te storen aan onze aanwezigheid. We konden dus op ons gemakje een foto maken. We hebben in totaal 3 zwarte beren gespot. We hebben helaas geen grizzly beren gezien, die hebben hun eigen territorium en waren momenteel hoog in de bergen. Maar we waren al erg blij dat we een paar goede shots hadden kunnen maken.

Morgen Kelowna verkennen. We blijven hier tot donderdag en dan weer terug naar Vancouver waar we zijn gestart.